Klasa IV - Od słowa do ilustracji

 Temat: Od słowa do ilustracji


Co będziecie dzisiaj robić?

- Dowiecie się, czym jest ilustracja

- Poznacie polskich ilustratorów

- Wykonacie ilustrację do opowiadania



1. Ilustracja to obraz, fotografia, rysunek, który umieszczony jest obok tekstu, aby go uzupełniać.


Ilustracje książkowe

Książka ilustrowana jest połączeniem kultury werbalnej (tekst) i wizualnej (obraz). W ilustracji słowo powołuje do życia obraz. Słowo i obraz są ze sobą mocno związane i uzupełniają się nawzajem. Ilustrator może przedstawić za pomocą obrazu dokładnie to, co znajduje się w tekście. Może też wzbogacić go poprzez dodanie elementów, które nie są wprost nazwane w tekście, a które dopowiadają, budują czytelnikowi świat przedstawiony.


Zadanie 1

Przeczytaj fragment bajki Apolejka i jej osiołek Marii Krüger, a następnie zaznacz te ilustracje, które obrazują zdarzenia, o których mowa w tekście.


[...] A jabłko toczyło się dalej i dalej, aż wreszcie wpadło na ulice jakiegoś miasteczka. Podskakiwało po kamieniach, którymi były wybrukowane wąskie uliczki, i toczyło się w stronę rynku! Tuż za jabłkiem biegł już bardzo zmęczony osiołek z królewną Apolejką na grzbiecie. Wjechali na rynek. Pełno tu było straganów z pieczywem, ubraniami, płótnem, garnkami i owocami. Jabłko tymczasem toczyło się szybko, coraz szybciej, wreszcie z całym rozpędem wpadło w stos jabłek ułożonych na ziemi. Obok, na niskim stołku siedziała gruba straganiarka. [...]



Paleta barw a nastrój

Zadaniem ilustratora jest stworzyć taką ilustrację, która nie tylko za pomocą obrazu ukaże to, co zawarte w tekście, lecz także odda nastrój, stworzy odpowiedni klimat i przekaże pewne emocje. W tym kontekście niezwykle istotne są barwy. Barwy ciepłe, jaskrawe, nasycone kojarzą się z radością, optymizmem, energią. Natomiast barwy zimne, złamane, nienasycone – ze smutkiem, niepokojem, tajemniczością.


Zadanie 2

Przyjrzyj się zamieszczonym niżej ilustracjom, określ nastrój ilustracji oraz barwy użyte do ich namalowania.








Zadanie 3

Wykonaj trzy ilustracje do tekstu. Zastanów się, jakie sceny powinny przedstawiać.

Dawno temu Toruń nawiedziła straszliwa plaga żab. Były wszędzie – w domach, kościołach, karczmach, na ulicach. Mieszkańcy nie wiedzieli, jak sobie z nimi poradzić. Burmistrz martwił się, gdyż miasto słynące dotąd z pierników, zaczęło być omijane przez kupców. Dlatego ogłosił, że temu, któremu uda się uwolnić Toruń od płazów, wypłaci wysoką nagrodę pieniężną i odda za żonę swoją córkę – dziewczynę piękną i o anielskim usposobieniu. Wiele osób próbowało żaby przepędzić, ale bezskutecznie…
W córce burmistrza od dawna kochał się młody, ubogi flisak. Wyszedł on na środek starego rynku i zaczął grać na skrzypcach urzekające melodie. Zasłuchane żaby skupiły się wokół niego, a skrzypek, cały czas grając, zaczął iść powoli za mury miasta, aż na odległe bagna. Tam zaprzestał gry. Żaby nie umiały znaleźć drogi powrotnej, zostały więc i zadomowiły się poza miastem. Burmistrz dotrzymał danego słowa i wkrótce odbyło się wesele flisaka z ukochaną.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa V - Kompozycja centralna

KLASA VI - Perspektywa aksonometryczna i umowna

KLASA VII - Asamblaż