Klasa VII - Jak opisać obraz?

 Temat: Jak opisać obraz?


Co będziecie dzisiaj robić?
- Powtórzycie wiadomości z zakresu kompozycji, światłocienia, perspektywy i barw;

- Nauczycie się opisywać dzieło malarskie


Opis dzieła sztuki dotyczy wyglądu, tematyki i sensu dzieła oraz wywołanego przez nie nastroju, a także zawiera jego interpretację. Ta forma wypowiedzi składa się z :

- wstępu - podajemy tytuł oraz informacje o autorze, czasie powstania dzieła i technice;

- rozwinięcia - w którym przedstawiamy temat dzieła i opisujemy charakterystyczne elementy, np. co znajduje się na różnych planach, kolorystykę, postacie bądź przedmioty;

- zakończenia - piszemy w nim o wrażeniach, jakie wywołuje dzieło.





Spróbujmy opisać obraz odpowiadając na pytania:


1. Jaki jest tytuł obrazu?

2. Kto jest autorem obrazu?

"Mona Lisa" jest najsłynniejszym obrazem Leonarda Da Vinci - włoskiego artysty żyjącego w renesansie.


3. Jaką techniką namalowano dzieło?

4. Kiedy powstało dzieło?

5. Gdzie dziś się znajduje?

Dzieło zostało wykonane farbami olejnymi w desce w latach 1503 - 1506 i znajduje się w paryskim Luwrze.


6. Jaki to rodzaj obrazu?

(Jest to:

- portret - czyli przedstawia postać lub postacie;

- pejzaż - przedstawia krajobraz;

- martwa natura - przedstawia np. przedmioty)

 

7. Co znajduje się na pierwszym planie?

(Plan pierwszy to inaczej to, co znajduje się z przodu i jest najbardziej widoczne, drugi plan to inaczej tło umieszczone za najważniejszą postacią lub przedmiotem)

Centralną postacią na portrecie jest Mona Lisa del Giocondo, mieszkanka Florencji. Artysta przedstawił kobietę siedzącą na krześle, z dłońmi miękko spoczywającymi na oparciu. Oczy modelki zdają się patrzeć na wprost widza. Naturalna poza i układ dłoni sugerują odprężenie. Uwagę odbiorcy przykuwa zwłaszcza lekki, ledwie zauważalny uśmiech portretowanej kobiety, dzięki, któremu obraz zyskał niezwykłą popularność.


8. Co znajduje się na drugim planie?

W tle widać zamglony skalisty krajobraz, wzmacniający atmosferę tajemniczości i niezwykłości. 


9. Jaka jest kolorystyka dzieła?

(- Dominują barwy ciepłe np. czerwień, pomarańcz, żółty, czy zimne np. niebieski, zielony; 

- Paleta barw jest szeroka - użyto dużo różnych barw, czy raczej wąska - użyto kilku kolorów

- Walor jest zróżnicowany - użyto np. barwy żółtej w zakresie od bardzo jasnej poprzez coraz ciemniejsze aż do bardzo ciemnego odcienia żółtego

- Barwy są czyste - bez dodatku innych kolorów, czy złamane - wymieszane np. z szarością)

Przeważa stonowana kolorystyka w odcieniach brązu i zieleni. Na pierwszym planie dominują ciepłe barwy, natomiast tło utrzymane jest w chłodnej tonacji. Walor jest zróżnicowany, a podobne barwy zarówno tła, jak i postaci kobiety, sugerują jedność natury i człowieka.

10. Jaka jest kompozycja dzieła?

(Kompozycja może być:

- Zamknięta - wszystkie elementy znajdują się na obrazie

- Otwarta - jakiś przedmiot lub postać wychodzi poza ramy obrazu jest tak jakby ucięta

- symetryczna - gdybyśmy przecięli obraz pionowo na pół to jedna i druga część przedstawiałaby prawie to samo

- asymetryczna - po przecięciu obrazu na pół prawa i lewa strona przedstawiają zupełnie co innego

- statyczna - postacie, przedmioty zdają się stać w miejscu

- dynamiczna - panuje chaos, przedmioty i postacie wydają się być w ruchu

- centralna - najważniejsze elementy obrazu znajdują się w centrum obrazu

- rytmiczna - pojawiają się podobne lub takie same elementy tworząc rytm)


Kompozycja jest otwarta, a jednocześnie statyczna z wyraźnie zaakcentowanym centrum.

11. Jaka jest perspektywa dzieła?

Rodzaje perspektywy:

https://plastycznaekipa.blogspot.com/2020/10/klasa-vi-perspektywa.html

Postać namalowana została w innej perspektywie niż tło: kobieta w perspektywie centralnej, a tło z lotu ptaka.


12. Jakie wrażenie wywołało na Tobie dzieło?

Płótno skłoniło mnie do refleksji i zadumy. Mimo tajemniczości kojarzy mi się ze spokojem i poczuciem bezpieczeństwa.



Materiały dodatkowe:




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa V - Kompozycja centralna

KLASA VI - Perspektywa aksonometryczna i umowna

KLASA VII - Asamblaż