Potrzeba ozdabiania swojego otoczenia towarzyszy człowiekowi od samego początku rozwoju kultury. Pierwowzorów dzisiejszych dekoracji możemy dopatrywać się już w prehistorycznych malowidłach naściennych w jaskiniach. Naskalne motywy zwierzęce, egipskie wzory kwiatowe i arabeski są motywami, które z łatwością przypisujemy danym epokom i lokalizacjom geograficznym. Łatwo jednak zauważyć, że formy zdobień są zróżnicowane nie tylko na przestrzeni odległych wieków i cywilizacji. Również w czasach nam bliższych zauważamy ogromną różnorodność dekoracji, które niekoniecznie są dziełami wybitnych artystów czy architektów. Pięknie rzeźbione nogi krzeseł i liście akantu wieńczące kolumny spełniają takie same funkcje jak współczesne tatuaże, czy graffiti – pozwalają różnym jednostkom i kulturom wyrażać i definiować siebie. Pod powierzchowną ozdobą kryje się głębia symboli i znaczeń, a każdy ruch pędzla i dłuta jest wynikiem poprzedzających i otaczających go wydarzeń, nastrojów i gustów.
Ornament w historii – historia ornamentu
Ornament jest dekoracją, która ma uatrakcyjniać przedmioty codziennego użytku i architekturę. Przez stulecia twórcy opracowywali szeroką gamę motywów dekoracyjnych przeznaczonych do upiększania tkanin, tapet, ceramiki, sklepień kościołów i fasad budynków. Oryginalne formy ornamentów czerpią z geometrycznych kształtów i wzorów, roślin oraz postaci zwierzęcych, wykorzystywanych raczej jako niewielkie, uproszczone i powtarzalne elementy. Jeden z najpopularniejszych motywów zdobniczych, który pojawił się już w starożytności, to arabeska, inspirowana światem roślin. Przedstawia wijące się łodygi, pąki, liście oraz owoce.
Innym rodzajem ornamentu jest groteska, która nawiązuje do świata zwierząt.
Sporządzano księgi, służące jako wzorniki ornamentów. Katalogi te zyskiwały na popularności od XV wieku, gdy możliwe stało się ich rozpowszechnianie za pomocą druku.
Ornament współcześnie
Mogłoby się wydawać, że w nowoczesności nie ma miejsca na ornament. We współczesnej architekturze gładkie tafle szkła wieżowców zastąpiły dawniejsze, bogato zdobione fasady budynków. Z kolei we wzornictwie przemysłowym plastikowe, kiepskiej jakości krzesła z supermarketu wyparły, popularne w poprzednich epokach, pięknie rzeźbione, drewniane meble. Warto jednak przyjrzeć się tym obiektom, w których dekoracja nadal spełnia swoją funkcję – sprawia, że wybieramy jeden konkretny przedmiot spośród wielu innych. Kolorowe motywy ozdabiają pościele, dywany, obrusy, ceramikę, ubrania czy kartki okolicznościowe, a coraz większa popularnością cieszą się własnoręcznie wykonywane i dekorowane przedmioty.
Temat: Kompozycja centralna Co będziecie dzisiaj robić? - Utrwalicie wiadomości związane z kompozycją - Dowiecie się, co to jest kompozycja centralna - Poznacie przykładowe dzieła - Wykonacie pracę plastyczną Artysta przed przystąpieniem do tworzenia dzieła, planuje, jak rozmieści jego poszczególne elementy. Taki zaplanowany układ elementów na płaszczyźnie lub w przestrzeni to kompozycja. Kompozycja, która skupia uwagę widza na środku płaszczyzny dzieła, to kompozycja centralna . Umieszczany jest tam główny, wyróżniający się element, zwany akcentem plastycznym. Może to być np. postać, przedmiot lub jaskrawa plama. Pozostałe elementy są rozłożone po obu stronach płaszczyzny z zachowaniem równowagi. 1. Kompozycja centralna - to rozmieszczenie elementów w taki sposób, aby skupić uwagę na środku płaszczyzny. Zadanie 1 Wykonaj pracę Drzwi do magicznej krainy Na środku kartki a4 narysuj dużą dziurkę od klucza wg. wzoru: Zastanów się teraz, jaki kolor będą miały Twoje drzwi do magicznej kr
Dzień dobry! Przykro mi, że nie możemy się spotkać w klasie. Mam nadzieję, że poradzimy sobie z tą sytuacją najlepiej, jak potrafimy. Lekcja 9 Temat: Perspektywa aksonometryczna i umowna. Co będziecie dzisiaj robić? - Powtórzycie wiadomości na temat perspektywy - Dowiecie się, czym charakteryzuje się perspektywa aksonometryczna - Poznacie cechy perspektywy umownej Aksonometria Linie kierunkowe stosowane są również w rysunkach technicznych. Jednak, w tym przypadku, są bardzo precyzyjne i podlegają ściśle określonym zasadom. Jest to tzw. aksonometria , perspektywa równoległa polegająca na wykreśleniu na płaszczyźnie szerokości figury przestrzennej za pomocą linii równoległych. W ten sposób, po naniesieniu na rysunek odpowiednich danych, można dokładnie odczytać wszystkie wymiary: długość, wysokość, szerokość. Rysunek aksonometryczny wykorzystywany jest przede wszystkim przez architektów – przy projektowaniu budynków, wystroju mieszkań, przedmiotów użytkowych. Zobacz przykłady bryły bu
Temat: Asamblaż Co będziecie dzisiaj robić? - Dowiecie się, czym jest asamblaż - Poznacie przykładowe dzieła - Samodzielnie wykonacie asamblaż Kolaż jest łączeniem gotowych elementów na płaskiej powierzchni, a asamblaż to dzieło przestrzenne, nowa całość wykonana z istniejących wcześniej przedmiotów o innym zastosowaniu, albo z ich fragmentów. W takim przestrzennym projekcie swoje miejsce mogą znaleźć najrozmaitsze materiały: rzeczy codziennego użytku, elementy naturalne (kamienie, patyki), urządzenia mechaniczne lub ich części, dzieła sztuki albo ich fragmenty. Wykorzystanie rzeczy już wcześniej samodzielnie istniejących (a nie tylko półproduktów, czyli materiału, który sam w sobie nic nie „znaczy”), lub nawet przedmiotów zużytych, zniszczonych sprawia, że praca zyskuje dodatkową głębię, że odwołuje się do czegoś więcej, niż tylko elementy wizualne. Zadanie 1 Wykonaj świąteczny asamblaż. Zrób listę potrzebnych materiałów do swojej pracy. Przykłady:
Komentarze
Prześlij komentarz